Kredyty mieszkaniowe – krótsze, ale czy mniejsze ?

Dekadę temu, na początku 2009 roku kończył się właśnie boom na rynku mieszkaniowym, bądź też jak twierdzą niektórzy - pękała bańka w mieszkaniówce. Wielu obserwatorów zgadza się co do tego, iż wysoka dostępność kredytów mieszkaniowych była jednym z głównych czynników, który przyczynił się do przegrzania rynku nieruchomości w Polsce.

Sprawdziliśmy, jak dzisiaj wygląda poziom LTV oraz jaki jest okres kredytowania nowych kredytów mieszkaniowych, w porównaniu do sytuacji sprzed dekady.


Można się zdziwić

Wskaźnik LTV, czyli Loan to value, oznacza relację kwoty kredytu mieszkaniowego do wartości mieszkania, które stanowi zabezpieczenie tego kredytu. Porównując strukturę wskaźnika LTV dla nowo przyznanych kredytów mieszkaniowych widać duże zmiany między stanem dzisiejszym, a tym sprzed 10 lat. Obecnie więcej kredytów jest przyznawanych z niską wartością tego wskaźnika, nie przekraczającą poziomu 30%. Dla przykładu w I kw. 2008 roku stanowiły one 8,2% nowych zobowiązań, a w I kw. 2018 roku ich udział wynosił już 15,0%. Zmniejszyła się za to pula kredytów przyznawanych na od 30% do 50% wartości nieruchomości. W I kw. 2009 roku taki poziom zadłużenia dotyczył 21,4% a w I kw. 2019 roku już tylko 6,3% wszystkich kredytów mieszkaniowych. Jeśli chodzi o dwie ostatnie grupy, to w ich przypadku można mówić o odwrotnych tendencjach. Na przestrzeni ostatnich pięciu rozpatrywanych kwartałów zmniejszył się udział kredytów stanowiących od 50% do 80% wartości nieruchomości w relacji do okresu I kw. 2008 – I kw. 2009. Z kolei wzrósł udział procentowy kredytów stanowiących, co najmniej 80% wartości zabezpieczenia. Ta ostatnia zmiana może być dość zaskakująca biorąc pod uwagę przede wszystkim ofertę kredytów mieszkaniowych z lat 2006-2009. W tamtym okresie w wielu bankach można było spotkać kredyty mieszkaniowe z poziomem LTV przekraczającym 100%. Część instytucji finansowych chwaliła się wręcz przed klientami, możliwością zaciągnięcia kredytu na samo mieszkanie, ale również jego wykończenie.

Wskaźnik LTV dla nowo udzielonych kredytów, I kw. 2008 – I kw. 2009 oraz I kw. 2018 – I kw. 2019
Okres do 30% od 30% do 50% od 50% do 80% od 80%
I kw. 2008 8,2% 28,4% 32,3% 31,1%
II kw. 2008 6,0% 14,4% 45,4% 34,2%
III kw. 2008 8,9% 19,8% 35,0% 36,4%
IV kw. 2008 8,3% 17,8% 46,3% 27,6%
I kw. 2009 10,1% 21,4% 44,4% 24,2%
I kw. 2018 15,0% 5,9% 36,2% 42,9%
II kw. 2018 14,4% 6,2% 37,8% 41,6%
III kw. 2018 13,5% 6,7% 40,2% 39,6%
IV kw. 2018 12,9% 6,2% 38,4% 42,6%
I kw. 2019 14,7% 6,3% 33,1% 45,9%
Opracowanie Twoje-miasto.pl dla serwisu Otodom na podstawie danych serwisu raportów AMRON-SARFiN.


Krótsze kredyty

Obecnie najwięcej, blisko dwie trzecie kredytów mieszkaniowych jest przyznawanych na okres od 25 lat do 35 lat. Kredytów na dłuższe okresy jest jak na lekarstwo. Dekadę temu 85% przyznawanych kredytów mieszkaniowych stanowiły te ze spłatą w ciągu maksymalnie 30 lat. Warto zaznaczyć, że zmiany, które miały miejsce na rynku nieruchomości na przestrzeni ostatniej dekady są widoczne również w okresie kredytowania. Wymusiły one chociażby „poprawki” w raportach AMRON – SARFiN. Do końca 2009 roku w raportach można spotkać było oddzieloną rubrykę dotyczącą nowych kredytów przyznawanych na ponad 50 lat. Dzisiaj znalezienie banku, który oferuje takie zobowiązania graniczy z cudem. Jarosław Krawczyk z serwisu Otodom podkreśla, że „choć takie kredyty 10 lat temu odpowiadały za niewielką część rynku, to jednak sama dostępność tak długiego finansowania świadczy w pewnej mierze o bardziej swobodnym podejściu banków do kredytów mieszkaniowych w latach 2006 – 2009. Można na tej podstawie stwierdzić, że w Polsce - podobnie zresztą jak w Stanach Zjednoczonych, choć na zdecydowanie mniejszą skalę – sektor bankowy wierzył w jakość portfela kredytów mieszkaniowych oraz ówczesne możliwości finansowe Polaków. Czas pokazał, że wiara ta okazała się nie do końca uzasadniona”.

Okres kredytowania nowo udzielonych kredytów, I kw. 2008 – I kw. 2009 oraz I kw. 2018 – I kw. 2019
Okres do 30 lat powyżej 30 do 40 lat powyżej 40 do 50 lat powyżej 50 lat
I kw. 2008 84,8% 8,5% 6,7% 0,0%
II kw. 2008 75,8% 17,0% 6,3% 1,0%
III kw. 2008 78,0% 15,3% 5,6% 1,2%
IV kw. 2008 89,3% 8,0% 1,4% 1,3%
I kw. 2009 85,2% 7,6% 0,5% 6,8%
Okres do 15 lat od 15 do 25 lat od 25 do 35 lat od 35 lat
I kw. 2018 8,4% 25,4% 64,1% 2,1%
II kw. 2018 8,3% 25,8% 63,3% 2,7%
III kw. 2018 8,6% 27,9% 61,1% 2,4%
IV kw. 2018 9,4% 29,1% 59,8% 1,7%
I kw. 2019 8,5% 28,9% 61,4% 1,2%
Opracowanie Twoje-miasto.pl dla serwisu Otodom na podstawie danych serwisu raportów AMRON-SARFiN.
 

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Gnieznie

kiedy
2019-09-22 19:00
miejsce
Aula Pomnik, Gniezno, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-27 20:00
miejsce
Dobry Browar, Gniezno, Grzybowo 34
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-28 18:00
miejsce
Aula Pomnik, Gniezno, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-30 18:00
miejsce
Aula Pomnik, Gniezno, ul....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się