3,4 mld zł z KPO na wymianę taboru autobusowego w miastach
Pierwszych pięć autobusów elektrycznych zasila już flotę gnieźnieńskiego MPK. Autobusy mają długość 12 metrów i są napędzane silnikiem o mocy 220 kW. Posiadają ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in. Każdy z pojazdów jest wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a w przyszłości także przez pantograf. Pierwsze kursy „elektryków” zaplanowane są na początek listopada.
W poniedziałek na terenie gnieźnieńskiej zajezdni odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowych pojazdów zasilających tabor komunikacji miejskiej w Gnieźnie. W wydarzeniu wzięła udział minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska, która podkreśliła, że „te pięć autobusów to tak naprawę mały wycinek wielkiego planu rządu wymiany taboru autobusowego w polskich miastach”.
Minister zaznaczyła, że „z Krajowego Planu Odbudowy na wymianę taboru autobusowego w miastach polskich przeznaczymy łącznie 3 mld 400 mln zł. Za to będzie można wymienić blisko 1200 autobusów, dokładnie 1159” - zaznaczyła.
Dodała, że „to niezwykle ważny projekt, bo tak naprawdę, to nie tylko komfort życia i transportu zbiorowego na wyższym poziomie dla mieszkańców, ale to także komfort życia związany z poprawą jakości powietrza w mieście, zmniejszeniem zanieczyszczeń”.
„Polacy, tak jak Niemcy, Francuzi i Szwedzi, zasługują na czyste powietrze i ten plan poprawy jakości powietrza w polskich miastach wdrażamy sukcesywnie każdego dnia, bo również w Gnieźnie walka o jakość powietrza trwa od wielu lat i tak naprawdę wymianą taboru autobusowego robimy kolejny krok w stronę zmniejszenia zanieczyszczeń obecnych na naszych ulicach, w naszym powietrzu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym” - mówiła szefowa resortu klimatu.
Zaznaczyła, że z dofinansowania do wymiany taboru komunikacji miejskiej chętnie korzystają miasta w całej Polsce. Przypomniała, że niedawno uczestniczyła w podpisaniu umowy na zakup autobusów wodorowych w Rzeszowie.
„Miasta w zasadzie w całej Polsce postanowiły skorzystać ze swojej szansy, korzystając z tego, że środki z KPO są dzisiaj szeroko dostępne i możemy z nich realizować nie tylko te umowy, które już zostały podpisane w przeszłości, ale także nowe umowy (…) by faktycznie odciążać miasta z tego dość trudnego zadania, bo to zadanie istotnie waży w budżetach samorządów. Zakup jednego autobusu około 3 mln zł - to duży wydatek i powiedzmy sobie szczerze, wymiana całego taboru autobusowego bez wsparcia ze strony państwa, bez wsparcia ze strony KE pewnie byłaby dużo trudniejsza, trwałaby dużo dłużej, a my - co za tym idzie - na poprawę jakości powietrza czekalibyśmy też dłużej” – wskazała.
Prezydent Gniezna Michał Powałowski podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że „wprowadzenie autobusów elektrycznych to kluczowy krok w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego”.
„Te pojazdy nie tylko redukują emisję zanieczyszczeń, tym samym przyczyniając się do poprawy jakości powietrza. Inwestując w nowoczesne technologie, dbamy o przyszłość naszych mieszkańców i stawiamy na ekologiczne rozwiązania, które są nie tylko korzystne dla środowiska, ale także ekonomiczne w dłuższej perspektywie” – mówił.
Prezydent zaznaczył, że przedsięwzięcie pn. „Zakup autobusów elektrycznych dla Miasta Gniezna wraz z infrastrukturą” realizowane jest w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dodał, że umowa – na łącznie 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą - opiewa na kwotę niespełna 30 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi ponad 20,6 mln zł. Kolejnych 5 autobusów, w ramach umowy, ma trafić do Gniezna do marca 2025 roku.
Powałowski dodał, że nowe autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i pasażerów podróżujących z wózkami dziecięcymi. Każdy z pojazdów jest klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej. Na pokładzie jest 31 miejsc siedzących, 1 miejsce do przewozu wózka i 43 miejsca stojące.
Poza zakupem nowych środków transportu zbiorowego, w zajezdni znalazło się także 5 sztuk ładowarek typu plug-in dwustanowiskowych o mocy 120kW i 2 ładowarki mobilne pojedyncze, o mocy 40 kW oraz stację transformatorową. Ładowanie jednego autobusu będzie trwało od 2 do 5 godzin.
W ramach tego zamówienia przeszkolono także 20 kierowców i 10 mechaników - pracowników miejskiej spółki. (PAP)
ajw/ drag/