„Cif. Witaj, piękna Polsko!”, czyli jak program zmienia oblicza polskich miast

fot. nadesłane / 149677
„Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misja to uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – także zewnętrzne, dzielone z innymi mieszkańcami. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia, co potwierdzają liczne badania i eksperymenty społeczne.
W ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!” są odnawiane te miejsca w polskich miastach, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. Akcja ma charakter edukacyjny, będąc inspiracją dla Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.


Współpraca z Urban Forms

To pierwsza edycja programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Partnerem społecznym została Fundacja Urban Forms, która zajmuje się szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Zbieżność celów Fundacji oraz akcji „Cif. Witaj piękna Polsko!” pozwoliła podjąć efektywną współpracę, której rezultaty już teraz są widoczne w postaci przeprowadzonych renowacji. 

„Cieszy mnie, że Fundacja Urban Forms może uczestniczyć w programie, który przyczynia się do tworzenia pięknych przestrzeni miejskich i daje wsparcie ludziom, którzy chcą takie przestrzenie odkrywać. Którzy dostrzegają urok w zaniedbanych zakątkach i pozwalają nam je wydobywać na światło dzienne. Bo przecież to estetyczne i funkcjonalne przestrzenie publiczne sprawiają, że w mieście czy dzielnicy żyje się lepiej. A tę przestrzeń wokół nas można zmieniać małymi krokami i drobnymi interwencjami, do czego daje okazję program „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Już od dziś ludzie obdarzeni pasją, pomysłowością, społecznym nerwem mogą się przyczynić do upiększenia i wzbogacenia wspólnej przestrzeni.”, mówi Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera akcji.


Renowacje, czyli jak program zmienia miejskie przestrzenie 

W ramach 1. etapu programu na początku maja odbyły się renowacje 4 lokalizacji. W gronie wybranych znalazły się miejsca i obiekty, które są ważne dla lokalnych społeczności. Oto, pokrótce, jak zmieniły się odnawiane miejsca:


Grudziądz: zmodernizowanie części nabrzeża Wisły, które jest doskonałym punktem widokowym


Grudziądz: przed i po modernizacji


Brzeziny: wyczyszczenie kamienicy zlokalizowanej przy ul. Jana Pawła II pod nr 6 w historycznym centrum miasta
 
Radom: odnowienie ścian oraz otoczenia kamienic w centrum miasta przy ul. Podwalnej 5 i 7


Ostrów Wielkopolski: odnowienie zabytkowego przejścia (tzw. sionki) na Starym Rynku
 
21 maja rozpoczął się 2. etap programu, w wyniku którego zostaną wyłonione kolejne 4 miejsca przeznaczone do renowacji. Jakie? Teraz każdy będzie mógł zgłosić do programu miejsce, które według niego wymaga odnowienia, rejestrując je na www.witajpieknapolsko.pl. Od tego momentu będzie można oddawać także głosy na zgłoszone lokalizacje. Spośród nich zostaną wybrane 4, które przejdą renowacje w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!”.


Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!

Na co dzień nie doceniamy roli, jaką odgrywają w naszym życiu elementy otoczenia, w którym mieszkamy, pracujemy, pokonujemy drogę do szkoły czy sklepu, spędzamy czas wolny. Niesłusznie – dziś wiadomo, że mają one duży wpływ na nasze samopoczucie, nastrój w danym momencie, oraz na jakość i komfort życia w dłuższej perspektywie. Najbliższe otoczenie i interakcje z nim przekładają się na nasze zdrowie, bezpieczeństwo, budowanie międzyludzkich więzi i ogólne poczucie jakości życia w społeczności oraz każdego nas z osobna. Potwierdzają to liczne badania, wskazując także na fakt, że estetyczne ulepszenia dokonywane w naszym otoczeniu skutkują pozytywnymi zmianami w sferze naszego zdrowia psychicznego i fizycznego1.


Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej ludzi przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%)2.


Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” oraz „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost złych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja3. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu podjęte działania będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.


Program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest częścią globalnej akcji Cif Cleans. Dzięki temu marka Cif wprowadza korzystane zmiany w otoczeniu mieszkańców już 8 krajów świata, wpływając pozytywnie na ich komfort życia i samopoczucie. 

Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.
 


1. Egan M1, Katikireddi SV, Kearns A, Tannahill C, Kalacs M, Bond L. Health effects of neighborhood demolition and housing improvement: a prospective controlled study of 2 natural experiments in urban renewal. Am J Public Health. 2013 Jun;103(6):e47-53.
Hilary Thomson, Mark Petticrew, and David Morrison. Effects of housing improvement: systematic review of intervention studies. BMJ. Jul 28, 2001; 323(7306): 187–190.
2. Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
3. Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
Wasze Opinie i Komentarze
artykuł nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy...
Twoje-Miasto sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez internautów. Regulamin Forum
opis:
podpis:
kobieta mężczyzna
REKLAMA
kiedy 2018-11-29 19:00

kiedy 2018-12-02 20:00

kiedy 2018-12-06 20:00

kiedy 2018-12-07 19:00

kiedy 2018-12-08 16:00





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się