Z narzędzi sztucznej inteligencji korzysta co piąta polska przedsiębiorczyni
Jak wynika z raportu najstarszej i największej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet - Sukcesu Pisanego Szminką, 21 proc. uczestniczek badania stosuje narzędzia sztucznej inteligencji w swojej codziennej pracy, a 20 proc. planuje po nie sięgać.
Według prezesa firmy IGT Poland i partnera konkursu "Bizneswoman Roku" Wojciecha Włodarczyka, jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ oznacza, że Polki, w tym także przedsiębiorczynie prowadzące własne biznesy, są świadome roli nowoczesnych rozwiązań, które mogą usprawnić pracę niemal każdej firmy. "Nie obawiają się eksperymentowania i wiele z nich chętnie sięga po najnowsze narzędzia" – powiedział Włodarczyk. Jego zdaniem to, że ponad połowa (56 proc.) ankietowanych nie używa narzędzi AI w pracy, dowodzi jak ważne jest nagłaśnianie sukcesów przedsiębiorczych kobiet w dziedzinie nowych technologii.
Wśród ankietowanych, które prowadzą lub chciałyby prowadzić własny biznes, aż 75 proc. zadeklarowało, że zatrudniłyby w swojej firmie osobę powyżej 50 roku życia, a 58 proc. – osoby z niepełnosprawnością lub neuroatypowe. Jednocześnie jednak niewielki odsetek badanych już ma w swoim zespole pracowników w wieku powyżej 50 lat (5 proc.) oraz z niepełnosprawnościami lub neuroatypowych (3 proc.). Ponadto 33 proc. respondentek przyznaje, że trudno im określić, czy zdecydowałaby się zatrudnić w swojej firmie osobę z niepełnosprawnością lub neuroatypową.
"Pokazuje nam to, że nadal wiele w temacie włączania jest do zrobienia, stąd też nie poprzestajemy w naszych działaniach wspierania różnorodności. Stale dążymy do tego, aby być przykładem dobrych praktyk oraz źródłem pozytywnych zmian w świecie biznesu i wspierania niedoreprezentowanych społeczności" – komentuje wyniki ankiety dyrektor firmy NatWest Group Polska i partner w kategorii Pracodawca Równych Szans Andrzej Pacek.
Badanie wskazało, że co trzecia badana zdecydowanie stresuje się w pracy bardziej niż rok temu. Jedynie 30 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w ostatnich 12 miesiącach nie stresowało się w pracy więcej niż w przeszłości (24 proc. – „raczej nie”, 6 proc. – „zdecydowanie nie”). Blisko co piąta badana przyznała, że boryka się z bezsennością czy problemami ze snem bardzo często, a co trzecia – czasami. Co czwarta respondentka deklaruje, że kłopoty ze snem miewa rzadko, a jedynie 23 proc. – bardzo rzadko lub nigdy.
Zdaniem ponad połowy przedsiębiorczyń prowadzenie firmy jest znacznie trudniejsze niż dawniej, a jedynie 5 proc. uczestniczących w badaniu przedsiębiorczyń wskazało, że obecnie prowadzenie działalności jest łatwiejsze niż 4 lata temu. Blisko co dziesiąta respondentka uważa, że aspekt ten nie uległ w ostatnich latach zmianie, a niemal 70 proc. ankietowanych przyznaje, że prowadzenie firmy obecnie jest trudniejsze niż 4 lata temu (16 proc. – „nieco trudniejsze”, 53 proc. – „znacznie trudniejsze”).
Respondentki prowadzące własny biznes zostały zapytane także o to, jak w ostatnich latach rozwijały swoją firmę. Aż 40 proc. wskazało na biznes stacjonarny i online, natomiast co trzecia badana postawiła na rozwój stacjonarny, a 18 proc. – biznes online.
Konkurs Sukces Pisany Szminką "Bizneswoman Roku" od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. (PAP)
autorka: Ewa Wesołowska
ewes/ huw/