13 czerwiec 2014

B2B w internecie – jak skutecznie poprawić sprzedaż?

zdjęcie: B2B w internecie – jak skutecznie poprawić sprzedaż? / fot. pixabay
Polskie firmy nadal znajdują się w ogonie, gdy mowa o sprzedaży B2B w internecie. Jednak wraz ze wzrostem popularności zakupów online także i klienci biznesowi coraz częściej zaglądają do sieci. Jak wykorzystać ten trend?

Raport „Potencjał polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce” przygotowany przez firmę Mergeto.pl wskazuje, że wartość rynku B2B w Polsce wynosi około 5-6%, co daje 120 miliardów złotych. W USA natomiast rynek B2B to aż 30% transakcji z odpowiednikiem 4,7 biliona dolarów. Firmy pozyskują towary w szczególności z aukcji grupowych, w tym systemów aukcyjnych, grup zakupowych oraz giełd towarowych.


Czego poszukują, a czego unikają firmy w internecie?

Eksperci mówią, że sprzedaż B2B jest ze względu na swoją specyfikę inna od rynku B2C, który w internecie rozwija się o wiele bardziej dynamicznie. W szczególności jest to kwestia podejścia firm do zakupów – większość z nich jest nastawiona głównie na niskie ceny produktów i usług przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka, z którym związane są nieprzemyślane zakupy. Właśnie dlatego firmy kupują często tam, gdzie mogą otrzymać towar tanio, ale pewnie.


Dodatkowo problemem jest mniejszy rynek B2B w porównaniu do rynku B2C – to powoduje, że firmy kierujące swoją ofertę do innych przedsiębiorstw, mają utrudnioną sprawę. Konkurencja, chociaż nie jest spora, to jednak wygrywa głównie cenami, co powoduje, że konkurowanie na rynku wirtualnym może wymagać większego wysiłku.


Nowoczesne systemy wspierające internetową sprzedaż B2B

Firmy chcące uzyskać klientów na rynku B2B coraz częściej inwestują w nowoczesne oprogramowanie, którego celem jest wsparcie procesów sprzedażowych. Interesującą propozycją w tej dziedzinie są w szczególności systemy działające w chmurze, które pozwalają na szybki dostęp niezależnie od lokalizacji użytkownika. Dzięki nim można skoordynować sprzedaż, wzmocnić współpracę z odbiorcami stałymi, zarządzać łańcuchem dostaw, poprawić szybkość zamówień czy prowadzić sprawy takie jak księgowość, fakturowanie czy tworzenie raportów.


Platformy sprzedażowe B2B

Drugim rozwiązaniem wspierającym firmy w handlu B2B jest korzystanie z internetowych platform sprzedażowych. Działają analogicznie do popularnych serwisów aukcyjnych, ale skierowane są wyłącznie do odbiorców biznesowych. Do dyspozycji sprzedawców jest kilka tego typu portali w Polsce, również można korzystać z tych ogólnodostępnych B2C. Dla firm wybierających platformy dedykowane to niższe koszty dotarcia do odbiorców, oszczędność czasu, możliwość zautomatyzowania procesów negocjacji i zakupów. Dla kupujących z kolei większa wygoda i niższe ceny, a także pewność kontrahentów, którzy mogą być oceniani przez kupujących.

PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Gniezno
3.3°C
wschód słońca: 05:28
zachód słońca: 20:06
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Gnieznie

kiedy
2024-04-28 15:00
miejsce
Namiot cyrkowy, Gniezno, Ul. Gdańska
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-30 17:30
miejsce
Teatr im. Aleksandra Fredry,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-30 20:00
miejsce
Teatr im. Aleksandra Fredry,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-08 20:00
miejsce
Tanken Restauracja-Pub, Gniezno,...
wstęp biletowany