B2B w internecie – jak skutecznie poprawić sprzedaż?
Raport „Potencjał polskiego rynku B2B w kontekście e-commerce” przygotowany przez firmę Mergeto.pl wskazuje, że wartość rynku B2B w Polsce wynosi około 5-6%, co daje 120 miliardów złotych. W USA natomiast rynek B2B to aż 30% transakcji z odpowiednikiem 4,7 biliona dolarów. Firmy pozyskują towary w szczególności z aukcji grupowych, w tym systemów aukcyjnych, grup zakupowych oraz giełd towarowych.
Czego poszukują, a czego unikają firmy w internecie?
Eksperci mówią, że sprzedaż B2B jest ze względu na swoją specyfikę inna od rynku B2C, który w internecie rozwija się o wiele bardziej dynamicznie. W szczególności jest to kwestia podejścia firm do zakupów – większość z nich jest nastawiona głównie na niskie ceny produktów i usług przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka, z którym związane są nieprzemyślane zakupy. Właśnie dlatego firmy kupują często tam, gdzie mogą otrzymać towar tanio, ale pewnie.
Dodatkowo problemem jest mniejszy rynek B2B w porównaniu do rynku B2C – to powoduje, że firmy kierujące swoją ofertę do innych przedsiębiorstw, mają utrudnioną sprawę. Konkurencja, chociaż nie jest spora, to jednak wygrywa głównie cenami, co powoduje, że konkurowanie na rynku wirtualnym może wymagać większego wysiłku.
Nowoczesne systemy wspierające internetową sprzedaż B2B
Firmy chcące uzyskać klientów na rynku B2B coraz częściej inwestują w nowoczesne oprogramowanie, którego celem jest wsparcie procesów sprzedażowych. Interesującą propozycją w tej dziedzinie są w szczególności systemy działające w chmurze, które pozwalają na szybki dostęp niezależnie od lokalizacji użytkownika. Dzięki nim można skoordynować sprzedaż, wzmocnić współpracę z odbiorcami stałymi, zarządzać łańcuchem dostaw, poprawić szybkość zamówień czy prowadzić sprawy takie jak księgowość, fakturowanie czy tworzenie raportów.
Platformy sprzedażowe B2B
Drugim rozwiązaniem wspierającym firmy w handlu B2B jest korzystanie z internetowych platform sprzedażowych. Działają analogicznie do popularnych serwisów aukcyjnych, ale skierowane są wyłącznie do odbiorców biznesowych. Do dyspozycji sprzedawców jest kilka tego typu portali w Polsce, również można korzystać z tych ogólnodostępnych B2C. Dla firm wybierających platformy dedykowane to niższe koszty dotarcia do odbiorców, oszczędność czasu, możliwość zautomatyzowania procesów negocjacji i zakupów. Dla kupujących z kolei większa wygoda i niższe ceny, a także pewność kontrahentów, którzy mogą być oceniani przez kupujących.